وانکارد، یک کارت با یک دنیا جایزه

مقالات و مطالب

دسته بندی مقالات و مطالب

آخرین مقالات و مطالب

تلفن‌های همراه طی چند سال چشم‌انداز مصرف‌گرایی را به کلی تغییر دادند و به ابزار موردعلاقه ما برای خواندن اخبار، تماشای تلویزیون، برقراری ارتباط، شبکه‌سازی اجتماعی، خرید کردن، تصمیم‌گیری و خلاصه همه نوع کار تبدیل شده‌اند.
تلفن همراه به‌عنوان یک بازاریاب، ابزار بسیار قدرتمندی برای برقراری ارتباط با مخاطبان است. اما هر چه قدرت بیشتر می‌شود مسئولیت‌ها هم بیشتر می‌شوند. ازآنجاکه تلفن همراه یک رسانه شخصی است بازاریاب‌ها ممکن است دچار اشتباهات بزرگی شوند که باعث شود مشتریان برای همیشه محصولات آن‌ها را کنار بگذارند. ما اینجا هستیم تا به شما کمک کنیم از این اشتباهات بزرگ جلوگیری کنید. در اینجا به شما می‌گوییم که باید مراقب چه چیزهایی باشید و از افرادی که قبلا این مسیر را طی کرده‌اند چه چیزهایی می‌توانید بیاموزید:

1. با تلفن همراه طوری برخورد کنید که انگار کامپیوتر است

بیشتر تلفن‌های همراه فقط نسخه‌های کوچک‌تری از کامپیوترها هستند و دقیقا همان کاربردها را امکان‌پذیر ساخته‌اند، فقط همه‌چیز را در صفحه‌نمایش کوچک‌تری نشان می‌دهند. اما اپلیکیشن تلفن همراه ابزار کاملا متفاوتی است و باید طور دیگری با آن برخورد شود چراکه فرصت‌های جدیدی را فراهم می‌کند.
اگر کاربر تلفن همراه ببیند طراحی صفحه‌ای درست مثل طراحی صفحه‌های کامپیوتر است و صفحه به صفحه است، خیلی زود از آن خارج خواهد شد. خیلی‌ها تصور می‌کنند که اطلاعاتی که مشتری وارد تلفن همراه می‌کند درست به‌اندازه کامپیوتر است. درحالی‌که ورود اطلاعات به تلفن همراه بسیار وقت‌گیرتر است، بنابراین لازم است هنگام طراحی صفحات این مساله را مدنظر داشته باشید. واقعیت این است که کوچک بودن نمایشگر یک موهبت است، چراکه به شما امکان می‌دهد روی چیزی تمرکز کنید که واقعا اهمیت دارد.
صرف‌نظر از طراحی، تلفن‌های همراه قابلیت‌های منحصربه‌فرد و قدرتمندی دارند. برای مثال اپلیکیشن‌های تلفن همراه این مزیت را دارند که می‌توانند مشخص کنند ما کجا هستیم. این ابزارها زندگی را برای ما راحت‌تر کرده‌اند چراکه می‌توانیم روی دکمه‌ها ضربه بزنیم، روی نقشه موقعیت خود را پیدا کنیم، و تمام پمپ‌بنزین‌ها، رستوران‌ها، فروشگاه‌ها و ایستگاه‌های اتوبوس منطقه را ببینیم.

شما می‌توانید چه کار کنید:

با متمرکز کردن مشتریان روی چند مورد که واقعا اهمیت دارند، زندگی آن‌ها را آسان‌تر کنید. اگر اپلیکیشن یا سایتی روی کامپیوتر دارید، عملکرد آن را به چند مورد اصلی محدود کنید. سپس با استفاده از بازخورد مشتریان تعیین کنید که آن‌ها جای کدام‌یک از عملکردهای شما را (که در نسخه دسک تاپ شما هست) خالی می‌دانند. جالب این جاست که خواهید دید از نظر آن‌ها هیچ کم و کسری وجود ندارد.
اپلیکیشن تلفن همراه The font game مثال بسیار خوبی از طراحی است که برای تلفن همراه بهینه شده است. این اپلیکیشن به دلیل دکمه‌های بزرگ، جذابیت بصری و تاکید بر ویژگی‌های اصلی روی صفحه اصلی، کاملا برای تلفن همراه مناسب است.
Optimized mobile app design in "the font game" (طراحی بهینه اپلیکیشن تلفن همراه)

2. ساختن اپلیکیشن، بدون برنامه‌ریزی برای بازاریابی آن

این روزها همه ما اعداد و ارقام شگفت‌انگیزی را درباره تعداد دانلودها از app stores می‌شنویم. اما این بدین معنی نیست که به‌محض انتشار اپلیکیشن شما در app stores ، شماهم شاهد دانلودهای بسیار زیاد خواهید بود. شرکت‌هایی که از قبل حضور اینترنتی و مخاطبینی داشته‌اند می‌توانند از این دارایی‌ها استفاده و اپلیکیشن جدید خود را تبلیغ و برای آن به‌خوبی بازاریابی کنند.
اگرچه صفحه فرود وب‌سایت شما نباید پر از تبلیغات اپلیکیشن تلفن همراه شما باشد، اما وقتی مشتریان از وب‌سایت شما بازدید می‌کنند، باید بدانند که اپلیکیشن تلفن همراه بهینه‌ای هم وجود دارد. برای مثال Nordstrom یک اپلیکیشن موبایلی هم دارد اما تا زمانی که به لینک‌های انتهای صفحه مراجعه نکنید متوجه چنین چیزی نمی‌شوید.

پیدا کردن اپلیکیشن تلفن همراه نباید سخت باشد

در مقابل، Sephora اقدام مناسبی انجام داده و اپلیکیشن iOS خود را در انتهای تک‌تک صفحات تبلیغ کرده و لینکی را برای app store و دانلود آن قرار داده که کاملا واضح و قابل‌مشاهده است.

دکمه فراخوان به اقدام کاملا واضح برای دانلود اپلیکیشن

همچنین باید وقت بگذارید و با مسیرهای رایج برای پیدا کردن اپلیکیشن‌های تلفن همراه آشنا شوید. اصلی‌ترین روش پیدا کردن این اپلیکشن‌ها app store است، بااین‌حال بسیاری از منتشرکنندگان این اپلیکیشن‌ها اهمیت عنوان اپلیکیشن، کلیدواژه‌ها و توضیحات آن را کاملا نادیده می‌گیرند.
علاوه بر این ضروری است مشتریان راضی را تشویق کنید تا نظرشان را ثبت کنند. در اکثر مواقع فقط مشتریان ناراضی نظرات منفی می‌گذارند و مشتریان راضی ساکت می‌مانند. زمانی که کسی اپلیکیشن شما را در app store پیدا می‌کند نگاهی به نظرات دیگران می‌اندازد تا ببیند ارزش دانلود دارد یا خیر. اگر مشتریان راضی را مجاب به ارایه نظراتشان نکنید، هزاران مشتری بالقوه را از دست خواهید داد.

چه کاری می‌توانید انجام دهید

اگر در حال حاضر وب‌سایت دارید، کمی زمان بگذارید و آن را برای بازدیدکنندگان تلفن همراه تنظیم کنید. از تمام کانال‌های ارتباطی خود استفاده کنید تا مشتریان‌تان بدانند شما چنین اپلیکیشنی دارید. از دارایی‌های فعلی خود مانند حساب کاربری توئیتر، فهرست ایمیل و صفحه فیس‌بوک‌تان در فعالیت‌های بازاریابی خود استفاده کنید. همچنین لازم است عنوان، کلیدواژه‌ها، تعاریف، توضیحات، و اسکرین شات‌های اپلیکیشن خود را به‌طور فعالانه‌ای تنظیم کنید. ابزارهای بسیار خوبی وجود دارند که می‌توانند به بهینه‌سازی اپ استور (ASO) کمک کنند تا مشتریان بتوانند اپلیکیشن شما را در اپ استور پیدا کنند. برای این کار سری به MobileDevHQ، SearchMan و Appnique بزنید.
درنهایت، مراقب باشید امتیازات و نظرات مردم وجهه مثبتی را از اپلیکیشن شما منعکس کنند. برای آنکه بازاریابی موفقی برای اپلیکیشن خود داشته باشید، لازم است رویکرد فعالانه‌ای را در پیش بگیرید تا مشتریان راضی شما نظرات مثبتی را در اپ استور ثبت کنند. از پیام‌های درون برنامه‌ای استفاده کنید تا به مشتریان یادآوری کنید تا بعد از اقدام خاصی مانند خرید کردن، استفاده از کوپن شما، یا دستیابی به نتیجه مربوطه، نظرشان را ثبت کنند.
اپلیکیشن موبایلی PaidPunch که مشتریان راضی را تشویق می‌کند، نظرشان را ثبت کنند.

3. ساخت یک وب‌سایت موبایلی و هدایت شدن از طریق آن به سمت اپلیکیشن

بیش از ۷۵۰.۰۰۰ اپلیکشن در اپ استور آی‌تونز و گوگل پلی وجود دارد، با این‌حال فضا برای اپلیکشین‌ها همچنان زیاد است.
انتشار اپلیکیشنی که در اصل یک وب‌سایت موبایلی را باز می‌کند می‌تواند با مشتریانی که از موبایل خیلی سر در نمی‌آورند ارتباط برقرار کند. چنین اپلیکیشنی بلافاصله آن‌ها را به سمت جستجوی یک اپلیکیشن بومی جایگزین هدایت می‌کند.
چرا که اپلیکیشن‌های بومی برای دنیایی پر از اتصالات اینترنتی جداگانه و زمان محدود ساخته می‌شوند. البته قطعا خیلی خوب است که هر ۵ خط اتصال اینترنتی LTE شما روشن باشد، اما این اپ‌ها باید بتوانند در مترو، هواپیما و حتی نقاط کور کار کنند.
ساختن اپلیکشن تلفن همراه ممکن است کار خسته کننده‌ای باشد، و ساختن اپلیکیشنی بومی برای چندین پلتفرم از این هم خسته کننده‌تر است. به همین دلیل است که بسیاری از شرکت‌ها تلاش می‌کنند، خیلی ساده، اپلیکیشنی را بسازند که صرفا مبتنی بر وب است. اما این روش اشتباه است. مشتریان با پیچیدگی فرایند ساخت اپلیکیشن کاری ندارند، آن‌ها فقط به تجربه کار با اپلیکیشن شما فکر می‌کنند.

چه کاری می‌توانید انجام دهید:

به‌جای تلاش برای پشتیبانی از تمام پلتفرمها، روی یک پلتفرم تمرکز کنید. از این پلتفرم به‌عنوان فرصتی برای مشخص کردن این مساله استفاده کنید که کدام ویژگی‌ها برای مشتریان شما کارآیی دارند و مناسب هستند. اگر مجبور هستید از پلتفرم‌های مختلفی استفاده کنید، از یک زبان برنامه‌نویسی مناسب برای پلتفرم‌های مختلف استفاده کنید تا در ارایه اپلیکیشن‌های بومی در محیطهای مختلف به شما کمک کند. گزینه‌های گوناگونی وجود دارند، ازجمله Corona Labs, Appcelerator, PhoneGap, Xamarin, و Icenium.

4. تصور این‌که مردم به «فلان دلیل» دوباره به اپلیکیشن شما مراجعه خواهند کرد

اصلی‌ترین مساله در اکوسیستم اپلیکیشن‌های تلفن همراه، حفظ مشتریان است. در بیشتر اپلیکیشن‌ها، ۹۰ درصد افرادی که اپلیکیشن را دانلود کرده‌اند، طی ۶ ماه رفته‌اند و دیگر بر نگشته اند! بله! ۹۰ درصد!
سرمایه‌گذاری روی یک اپلکیشن تلفن همراه برای شرکت شما نیازمند این است که بدانید مردم به چه دلیل ممکن است مرتب برگردند و از اپلیکیشن شما استفاده کنند. آیا یک بازی طراحی کرده‌اید که به آسانی تمام می‌شود؟ آیا ماهیت اپلیکیشن شما به‌گونه‌ای است که مرتبا باید تجدید شود و تکراری نیست؟ آیا تصور می‌کنید که کاربر بعد از یک بار استفاده، اپلیکیشن شما را روی صفحه تلفن همراهش قرار خواهد داد؟ در این صورت شما هم به خیل عظیم اپلیکیشن‌هایی پیوسته‌اید که تلاش می‌کنند مشتریان را فقط چند روز بیشتر برای خود نگه دارند.
این‌که شما بخواهید مردم دوباره به شما مراجعه کنند کافی نیست. مردم فقط زمانی دوباره به اپلیکیشن شما مراجعه می‌کنند که برایشان ارزش دائمی داشته باشد. پذیرش این مساله بسیار اهمیت دارد. لازم است از ابتدا اپلیکیشن خود را به‌گونه‌ای طراحی کنید که به این پرسش پاسخ دهد: چرا ممکن است کسی از این برنامه بیشتر از ۵ بار استفاده کند؟

5. عدم توجه به پایگاه مشتریان اپلیکیشن

در واقع قدرت تلفن همراه به خاطر ماهیت شخصی آن است. زمانی که اپلیکیشن شما روی گوشی کسی نصب می‌شود، آن‌ها شما را هرروز و هرروز در جیب خود دارند. این فرصت بسیار خوبی برای گوش دادن به مشتریان و برقراری ارتباط با آن‌ها در سطح شخصی است. می‌توانید با بیان این‌که به‌عنوان مشتری برایشان ارزش قایل هستید باعث شادمانی و رضایت آن‌ها شوید.
بسیاری از شرکت‌ها روی اپلیکیشن‌های تلفن همراه سرمایه‌گذاری می‌کنند اما مرحله آخر را نادیده می‌گیرند و با آن‌هایی که اپلیکیشن را دانلود کرده‌اند ارتباط برقرار نمی‌کنند. با ایجاد کانال‌های ارتباطی دوطرفه داخل اپلیکیشن خود می‌توانید کاری کنید که تک‌تک مشتریان احساس کنند برای شما خاص هستند.
زمانی که مشتریان از اپلیکیشن شما استفاده می‌کنند مشکلات، پیشنهادات و سوالاتی دارند. واقعیت این است که مشتریان امروز به ویژه از نظر توقع پاسخگو بودن به مشتری و ارایه خدمات به او بسیار پرتوقع‌تر از گذشته شده‌اند. همه ما انتظار داریم که شرکت‌ها به ما گوش دهند و در امور روزانه کسب‌وکارشان به نیازهای ما پاسخ دهند. در اپلیکیشن‌های تلفن همراه، کانال اصلی ارتباطی همان بخش‌های امتیازدهی و نظردهی در اپ استورها است. از نظر مشتریان این مساله بسیار ناراحت‌کننده است، چراکه اپ استورها جایی برای گفتگو ندارند، و نظرات و بازخوردهایی که گذاشته می‌شوند قابل پاسخگویی نیستند. این باعث می‌شود مشتری تصور کند شرکت به او گوش نمی‌کند یا نمی‌خواهد به توضیحاتش جوابی بدهد.

چه کاری می‌توانید انجام دهید:

به فکر ابزارهای ارتباطی درون برنامه‌ای باشید تا ارسال بازخورد درون اپلیکیشن راحت‌تر شود. قبل از آنکه مشتریان‌تان از مراجعه به اپ استور نا امید شوند خودتان مستقیم به آن‌ها گوش دهید. اگر زمان و منابع کافی برای ایجاد این ابزارهای درون برنامه‌ای را ندارید به دنبال خدماتی باشید که امکان بازخورد درون اپلیکیشنی را فراهم می‌کنند یا امتیازدهی هوشمندانه را میسر می‌سازند. با این کار خواهید دید که ROI مبتنی بر این خدمات بسیار چشمگیر است زیرا این ابزارها به شما کمک می‌کنند میزان حفظ مشتری، امتیازات، نظرات، و تحقیقات را افزایش دهید. این چهار عامل همگی در زبان انگلیسی با حرف r مشخص می‌شوند ( retention, ratings, reviews, and research) و از این رو به آن‌ها چهار R کسب‌وکار اپلیکیشنی می‌گویند.

بازخورد درون برنامه‌ای اپلیکیشن Urbanspoon

تلاش برای آنکه مشتریان احساس کنند ارزشمند هستند و ایجاد راهی برای برقراری ارتباط درون برنامه‌ای بین برند و مشتری، بسیار وقت‌گیر و دشوار است اما ارزش آن را دارد که بازاریاب این سرمایه‌گذاری را انجام دهد. آن دسته از اپلیکیشن‌های تلفن همراه که مشتریان را جذب می‌کنند، به آن‌ها گوش می‌دهند، با آن‌ها ارتباط برقرار می‌کنند و مرتبا وجود خود را به آن‌ها یادآوری می‌کنند، مخاطبان وفادار و طرفداران پروپاقرصی پیدا خواهند کرد که اپلیکیشن را به دیگران هم معرفی می‌کنند و وقت می‌گذارند تا بازخورد بدهند و به بهبود برنامه کمک کنند.
اپلیکیشن‌های تلفن همراه این قدرت باورنکردنی را دارند تا با مشتریان شما ارتباط برقرار کنند و کلیه فعالیت‌های بازاریابی شرکت را به سمت جلو پیش ببرند. برای موفقیت، لازم است از قبل وقت بگذارید و برای فعالیت‌های بازاریابی خود برنامه‌ریزی کنید تا بتوانید از ویژگی‌های منحصربه فرد گوشی‌های همراه استفاده کنید. با اجتناب از این ۵ اشتباه رایج که گفته شد می‌توانید شانس موفقیت اپلیکیشن خود را افزایش دهید و آن را به یک ابزار بازاریابی قدرتمند برای شرکت خود تبدیل کنید.